• 1492028090_facebook
  • 1492028117_Twitter
  • 1492028107_linkedin
  • 1492028111_Instagram

© 2017 by Počni, ba

This is the website of the Počni, ba: Crowdfunding u Bosni i Hercegovini initiative. It is a location where all information intended to be public can be published and promoted. Počni, ba is an Initiative driven by young staffers of the United Nations (UN) agencies in BiH who contribute with their time and energy on a voluntary basis. It is supported and financed by the UN agencies in BiH, but the views expressed herein are those of the Počni, ba and do NOT necessarily reflect the views of the UN or any other agency of the UN BiH.

As featured on:

September 2, 2017

Please reload

Recent Posts

Intervju sa Amplius Electronics

September 26, 2017

1/5
Please reload

Featured Posts

Intervju sa Magazinom Talas

March 21, 2018

 

Sljedeći intervju je sa magazinom Talas. Sa njima razgovaramo o nastojanjima da pomoću crowdfundinga prikupe sredstva za objavljivanje. Bili su ljubazni da sa nama podijele svoja iskustva sa crowdfundingom i daju neke dobre savjete koji bi mogli koristiti drugima. Kampanju su razvili uz podršku UNDP Crowfunding Akademije.  

 

Možete li nam reći nešto o Talasu?

 

Talas je časopis čija je svrha da pokaže da uprkos svemu onome lošem što se nalazi oko nas ipak postoji i jako mnogo dobrih i pozitivnih priča koje često zbog tog crnila ne uspijevaju da se probiju do šire publike. Nisu to priče koje stvarnost oko nas predstavljaju u nekakvom ružičastom svjetlu, naprotiv, samo pokazujemo načine kako se ljudi oko nas bore da riješe te probleme, a to često zna da bude veoma inspirativno. Pored toga, tu je obilje tekstova iz domena popularne kulture, o serijama, albumima, filmovima. Talas je pravljen s namjerom da nas inspiriše, odmori i natjera na akciju. Medijski prostor je veoma zatrovan, ali zato što nam je zatrovana i svakodnevica. Čovjek mora naći način da se bori s tim i ovaj časopis je naš pokušaj da ljudima ponudimo veću mogućnost izbora, da kažemo, eto, nije samo crnilo oko nas, ima mnogo toga dobrog što se dešava u našem najneposrednijem komšiluku, samo se za to ne zna.

 

Zašto ste izabrali da koristite crowdfunding i šta ste očekivali?

 

Ova kampanja je zapravo pokušaj da riješimo tri ključna problema koja imamo u radu na časopisu, a to su nepostojanje odgovarajuće distribucije u BiH, problem male vidljivosti časopisa i na trećem mjestu, naravno, problem nedostatka finansijskih sredstava. Tokom proteklih godinu dana shvatili smo da se časopis zbog specifičnog formata slabo prodaje na kioscima (za koje postoji distribucija), a prilično dobro u knjižarama, što je na neki način i razumljivo, obzirom da ljudi kada vide Talas kažu da to i jeste knjiga jer u prosjeku imamo preko 140 strana. Problem je što u BiH ne postoji firma koja se bavi distribucijom knjiga i samim time vi nemate pristup tržištu na odgovarajući način. Ako griješim, a nadam se da griješim, neka mi neko javi.  Pošto smo mi mala izdavačka kuća sa ograničenim resursima, a Talas jedan veliki projekat, morali smo da nađemo način da više problema riješimo jednim udarcem i zbog toga smo se odlučili na ovu kampanju. Preko nje istovremeno preskačemo distribuciju i dolazimo direktno do čitalaca, podižemo vidljivost časopisa i skupljamo novac koji nam nedostaje da pokrijemo troškove štampe.

 

Kakvu podršku/pomoć ste imali prilikom kreiranja Vaših kampanja za crowdfunding?

 

Od velike pomoći je bilo to što je naš tim prošao obuku u okviru Global Crowdfunding Academy koju su organizovali ICBL, UNDP i Terra Hub. Mi smo imali jasne ideje šta želimo od ove kampanje, zapravo, ona je već bila napravljena na jednoj drugoj platformi, ali smo odlučili da odgodimo početak kampanje jer smo dobili priliku da prođemo ovu obuku i to se pokazalo jako korisnim jer smo čuli dosta toga i vidjeli primjere mnogih drugih kampanja.

 

 

Koliko vremena i energije ste uložili u kampanju? Naročito, koje ste korake preduzeli da biste zainteresovali ljude za kampanju prije nego što ste je pokrenuli?

 

Recimo da se radi o neka tri mjeseca planiranja i provjeravanja sopstvenih pretpostavki i osmišljavanja kampanje. Dosta dugo je trajalo pripremanje terena, u šta spadaju razgovori sa našim ambasadorima, sa ljudima koji su nas podržavali ranije, obezbjeđivanja početne podrške, testiranje hipoteza o reakciji na određeni vid platforme itd. Mnogo, mnogo posla je urađeno prije same kampanje.

 

Kako ste uključili vlastite društvene mreže prije i tokom same kampanje?

 

Naša prednost je da smo postojali već godinu i po dana pa je dosta ljudi znalo za nas i imali smo određen broj pratilaca na Fejsbuku i Instagramu. Imali smo određen budžet za bustovanje/reklamiranje fb objava, ali mnogo bitnije je imati čvrstu organizaciju koja može da funkcioniše kapilarno i može daleko da stigne. Pored toga, ne treba se zavaravati da su društvene mreže važnije od offline dijela kampanje. Treba izaći među ljude i održati što je moguće više pravih događaja.

 

 

Šta ste naučili iz procesa i šta je to što biste možda drugačije uradili da ponovo pripremate kampanju?

 

Možda bismo organizovali više događaja u nekim javnim prostorima, školama ili negdje treće, ali živi smo ljudi i ova kampanja nas je zgazila. U nekim trenucima je bilo zaista prenaporno.

 

Koje ste beneficije imali osim novca koji ste zaradili putem crowdfundinga?

 

Mnogo ljudi je zahvaljujući ovoj kampanji prvi put čulo za Talas, dobili smo dosta novih pretplatnika, časopis je postao mnogo prepoznatljiviji. Ima dosta dobrih stvari koje su se desile, ali vjerujem da će se to još više vidjeti tokom narednih brojeva.

 

Koji savjet biste dali nekome ko želi da pokrene kampanju u Bosni i Hercegovini?

 

Kao što kaže Stiven Sigal u filmu „Pod opsadom 2“: „Pretpostavka je majka svih zajeba.“ Prije nego što počnete bilo šta da radite, dobro testirajte vaše ideje na nekom ograničenom uzorku, čisto da vidite da li se zaista podrazumijeva sve ono za šta vi vjerujete da se podrazumijeva. Ovakve kampanje su uvijek korak u nepoznato i na neki način predstavljaju mapiranje neistražene teritorije, ali da bi to mapiranje prošlo kako treba potrebno je da se podrobno provjere osnovne pretpostavke na kojima počiva kampanja, a to je za svaku kampanju nešto drugo. Ukratko, ništa ne uzimajte zdravo za gotovo i ne vjerujte ni sami sebi. Mi ljudi smo često oduševljeni sopstvenim idejama i vjerujemo da su problemi koji nas tište isti kao problemi drugih ljudi, a to jednostavno nije istina. Pored toga, i kada napravimo korak dalje i počnemo provjeravati svoje pretpostavke, često upadamo u zamku onoga što se na engleskom zove confirmation bias, a kod nas sklonost potvrđivanju. Drugim riječima, tražimo samo one dokaze koji potvrđuju naše pretpostavke, a ignorišemo one koji ih dovode u pitanje. To je isto tako siguran put ka katastrofi. Da skratim priču, testirajte sopstvene hipoteze, ne vjerujte sami sebi i okružite se pametnim ljudima i pružite im šansu da vam kažu gdje griješite i šta bi moglo poći po zlu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Instagram
  • 1492028090_facebook