• 1492028090_facebook
  • 1492028117_Twitter
  • 1492028107_linkedin
  • 1492028111_Instagram

© 2017 by Počni, ba

This is the website of the Počni, ba: Crowdfunding u Bosni i Hercegovini initiative. It is a location where all information intended to be public can be published and promoted. Počni, ba is an Initiative driven by young staffers of the United Nations (UN) agencies in BiH who contribute with their time and energy on a voluntary basis. It is supported and financed by the UN agencies in BiH, but the views expressed herein are those of the Počni, ba and do NOT necessarily reflect the views of the UN or any other agency of the UN BiH.

As featured on:

September 2, 2017

Please reload

Recent Posts

Intervju sa Amplius Electronics

September 26, 2017

1/5
Please reload

Featured Posts

Kontrolna Lista za Crowdfunding

December 2, 2017

 

Uvod     

 

Crowdfunding nije ni precizna nauka ni umjetnost. Ne postoji recept koji će vam osigurati stalno ostvarivanje garantiranih rezultata. Koraci koje možete i trebate preduzeti da biste povećali svoje izglede za ostvarivanje ciljeva crowdfunding kampanje su mnogobrojni.

 

Naš prvi savjet je da posvetite dovoljno vremena detaljnoj pripremi. Vaš uspjeh će u umnogome biti određen već i prije nego što pokrente crowdfunding kampanju na osnovu toga koliko ste se dobro pripremili.

 

U ovoj kontrolnoj listi navedeno je više koraka koje možete preduzeti (sigurni smo da ima i drugih koje ili namjerno nismo uključili ili su nam promakli). Nećete biti u mogućnosti, ili možda nećete imati potrebu, da uradite sve što je navedeno na listi. To nije problem. Na primjer, ako je vaš cilj prikupljanje vrlo male svote novca, možda nećete morati tražiti pomoć influensera. Možda ćete u okviru koraka broj osam naučiti nešto zbog čega ćete izmijeniti sedmi korak. To takođe nije problem. Oslonite se na logiku i slijedite korake koji su relevantni, a po potrebi se vraćajte na prethodne korake. Sretno!

 

Kontrolna lista

 

Prije nego što preduzmete bilo šta, pročitajte nešto o crowdfundigu kako biste znali o čemu se radi. Možete krenuti sa našim člankom u kojem se objašnjava šta je to crowdfunding, a koji možete pročitati ovdje, i našim rječnikom pojmova crowdfundinga koji se nalazi  ovdje.

 

1. Definirajte ideju/ proizvod/ uslugu/ brend/ priču/ događaj/ ilm/ knjigu/ ili bilo koji drugi željeni predmet vaše kampanje:

 

Definiranje cilja ili predmeta prikupljanja novca pomoći će vam u utvrđivanju pravca djelovanja, a takođe će poslužiti i kao osnova za naredne korake. Samo ako tačno znate šta želite moći ćete osmisliti kampanju sa odgovarajućim narativom koju će ljudi razumjeti i u koju će željeti da ulože, odnosno da daju svoj doprinos.                     

 

Postoji više načina da se to uradi, ali naš prijedlog je sljedeći:

 

- Napišite najmanje 10 opisa svoje ideje pri čemu nijedan opis ne bi trebao biti duži od četiri rečenice. Opisi bi trebali sadržavati kratko objašnjenje onoga što radite, problem koji se time rješava i dodatnu vrijednost koju donosi.

 

- Opise pokažite prijateljima i zamolite ih da daju svoje komentare i povratne informacije.

 

- Izaberite najbolji opis uzimajući u obzir komentare i povratne informacije.

 

- Ponovite postupak i doradite.

 

Važno: Po potrebi, ova faza može uključivati i pravljenje prototipa proizvoda koji namjeravate ponuditi kako biste potencijalnim ulagačima pokazali kako on izgleda.

 

2. Utvrdite datum pokretanja kampanje i planirajte u skladu s tim:

 

Pokretanje jedne crowdfunding kampanje podrazumijeva dosta posla. Planiranje i delegiranje će vam pomoći da sve uradite na vrijeme. Pažljivim delegiranjem možete maksimalno iskoristiti različite vještine članova svog tima (ako imate tim).                  

 

Predlažemo:

 

- Provjerite koji je trenutno datum.

 

- Odlučite kada morate/želite da pokrenete kampanju (možda postoji rok koji morate ispoštovati).

 

- Izračunajte koliko sedmica imate na raspolaganju.

 

- Napravite spisak svega što morate uraditi (ova kontrolna lista je dovoljna za početak).

 

- Utvrdite vještine i raspoloživo vrijeme/stepen posvećenosti članova vašeg tima (ako imate tim).

 

- Rasporedite poslove na osnovu vještina i vremena kojim članovi vašeg tima raspolažu i definirajte rokove.

 

Važno: Ramislite of vještinama vaših prijatelja ili uže zajednice koji bi mogli biti voljni da vam pomognu. Na primjer, možda imate prijatelja koji dobro radi video montažu, ima opremu i softver. Nemojte se ustručavati da pitate – ljudi obično vole da pomažu, naročito kada je riječ o plemenitom cilju.

 

3. Analizirajte (slične kampanje):

 

Na osnovu analize sličnih crowdfunding kampanja naučićete mnogo stvari koje vam mogu pomoći u izradi vlastite crowdfunding kampanje. Možete učiti iz tuđih pozitivnih i negativnih iskustava što vas može inspirirsati i dati vam neke ideje.

 

Predlažemo:

 

- Pronađite najmanje deset sličnih crowdfunding kampanja.

 

- Pogledajte koliki je bio iznos koji se tim kampanjama želio prikupiti i da li su one bile uspješne.

 

- Pogledajte nagrade koje su ponuđene i zabilježite koje su funkcionirale, a koje nisu.

 

- Pročitajte tekst koji su koristili, pogledajte fotografije koje su izabrali, pregledajte video materijale. Zabilježite ono što vam se sviđa. Tražite ideje i inspiraciju. Zapitajte se da li biste ih podržali i zašto?

 

- Uporedite uspjeh sličnih kampanja na različitim platformama.  Možda kampanje poput vaše bolje prolaze na određenim crowdfunding platformama.                            

 

- Zapisujte i jednostavno učite!

 

- Budite temeljni.

 

Imamo članak u kojem možete pročitati više o ovom koraku, a on se nalazi ovdje. Možete takođe pogledati i naš predložak za analizu ovdje .

 

4. Izaberite crowdfunding platformu:

 

Ista kampanja može imati različit uspjeh u zavisnosti od platforme na kojoj se predstavi. Neke ideje bolje odgovaraju određenim platformama. Optimalni izbor platforme za vašu kampanju zavisiće od više faktora. Indiegogo ili Kickstarter ne moraju uvijek biti najbolji izbor. Takođe nije loše znati koju platformu ćete koristiti pošto različite platforme imaju različite funkcije (produžene ciljeve, uvođenje novih nagrada nakon pokretanja kampanje, fleksibilno finansiranje, stranice prije pokretanja, itd.) i elemente stranice za kampanju koje ćete morati uzeti u obzir.

 

Predlažemo:

 

- Pogledajte modele crowdfundinga koje nude različite platforme (donacija, nagrada, pozajmica, vlasnički kapital) i razmislite koji od njih želite koristiti.

 

- Provjerite funkcije i alate koji se nude na različitim platformama. Proverite da li one odgovaraju vašoj kampanji. Možda želite koristiti fleksibilno finansiranje, produžene  ciljeve ili stranicu prije pokretanja kampanje, na primjer.

 

- Razmislite o jeziku koji se koristi na platformi. Iako je većina njih na engleskom jeziku, postoje i platforme na drugim jezicima. Možda bi vama njemački više odgovarao od engleskog, na primjer.

 

- Ponovo konsultirajte svoju analizu, provjerite koja platforma je najbolja za kampanje slične vašoj.

 

- Provjerite koliku proviziju platforme naplaćuju.

 

- Napravite spisak razloga za i protiv za svaku od platformi i izvažite ih.

 

- Provjerite da li platforma koju ste izabrali funkcionira u Bosni i Hercegovini (to nije slučaj sa svim platformama). Ako niste sigurni, pišite im i pitajte. Na primjer, u vrijeme kada je ova kontrolna lista napravljena, Kickstarter nije bilo moguće koristiti u Bosni i Hercegovini.

 

5. Otvorite neophodne finansijske račune:

 

Kada budete znali koju platformu ćete koristiti moći ćete provjeriti kako ćete primati sredstva koja eventualno prikupite. Ovdje ćete se možda morati malo pozabaviti administrativnim poslovima. Možda ćete morati otvoriti PayPal ili Stripe račun, na primjer, ili otvoriti bankovni račun u određenoj valuti. Ovo je važan korak.  

 

Predlažemo:   

 

- Pročitajte uslove korištenja/ često postavljana pitanja na crowdfunding platformi koju ste odabrali da se informirate o načinu plaćanja.

 

- Provjerite da li ispunjavate sve neophodne uslove.

 

- Ako niste sigurni, pišite im i pitajte.

 

6. Izaberite realan iznos koji želite prikupiti (a zatim razmislite o produženim ciljevima, ako se oni nude na platformi koju ste izabrali):

 

Ako izaberete prevelik iznos, vjerovatno nećete uspjeti. Ako izaberete iznos koji je premali, nećete moći ostvariti zamišljenu ideju (a možda ćete čak morati koristiti i vlastiti novac da bi ste ispoštovali ponuđene nagrade). Ta odluka se bazira na različitim procjenama i nije precizna nauka, ali bolja je i dobra procjena od pukog nasumičnog biranja iznosa.

 

Moraćete uzeti u obzir barem sljedeće:       

 

- Iznos koji vam je potreban za realizaciju ideje.

 

- Troškovi nagrada koje nudite.                   

 

- Provizija koju naplaćuje crowdfunding platforma.                        

 

- Provizije za finansijske transakcije.

 

- Eventualni porezi.

 

- Rezerva za nepredviđene troškove.

 

- Iznosi prikupljeni u sličnim ranijim kampanjama.              

 

Ovaj korak biste možda mogli kombinirati sa korakom br. 7: „Definirajte svoje nagrade i diferencijalne cijene“. Takođe možete koristiti naš alat za izradu strukture nagrada koji možete naći ovdje i pročitati drugi dio našeg članka o nagradama ovdje.

 

7. Definirajte svoje nagrade i diferencijalne cijene:

 

Nagrade koje nudite su jedno od najboljih sredstava za podsticanje ljudi da daju doprinos vašoj kampanji. Neki će dati svoj doprinos samo zato što smatraju da  je ideja dobra, dok druge treba malo podstaknuti – nagrade su način da to uradite! Bitno je da dobro razmislite o nagradama koje ćete ponuditi i koliko će vas to koštati.

 

Predlažemo:

 

- Konsultirajte analizu koju ste prethodno napravili i nagrade koje su funkcionirale u drugim sličnim kampanjama.

 

- Razmislite o nagradama za prve ulagače sa popustima ili posebnim funkcijama za ljude koji daju doprinos na samom početku kampanje.

 

- Takođe razmislite o dodatnim nagradama koje možete dodati nakon pokretanja kampanje kako bi ste održali zamah (uz pretpostavku da platforma koju ste odabrali to dozvoljava).

 

- Stavite se u ulogu potencijalnih finansijera i zapitajte se da li biste vi bili zainteresirani za nagrade koje ste naveli po cijeni koju ste izabrali. Pitajte prijatelje šta oni misle i ozbiljno shvatite njihova razmišljanja.

 

- Vodite računa da imate širok spektar cijena, od onih vrlo niskih do vrlo visokih kako biste se prilagodili i onima sa velikim i onima sa malim budžetom sve u cilju prikupljanja što više sredstava.

 

- Vodite računa da budete u stanju da isporučite nagrade koje ste obećali – da li možete napraviti toliku količinu nečega? Možete li poslati proizvod A u zemlju B? itd.

 

Možda ne bi bilo loše da ovo uradite u kombinaciji sa korakom broj 6: „Izaberite realan iznos koji želite prikupiti“. Analiza koju ste napravili će vam ovdje takođe biti od velike pomoći. Kao i kod prethodnog koraka, trebali biste koristiti naš alat za izradu strukture nagrada koji možete naći ovdje.

 

8. Razradite svoje nagrade:

 

Vaše nagrade moraju biti više od imena i cijene da bi bile istinski privlačne. Isto tako i vi sami ih morate u potpunosti razumjeti kako biste stekli bolju sliku o tome koliko vremena i novca će vam trebati za davanje tih nagrada.

 

Predlažemo:

 

- Napravite kratak i primamljiv opis za svaku nagradu.

 

- Po mogućnosti napravite lijepe fotografije svih nagrada. Ako to nije moguće, napravite vjeran slikovni prikaz svih nagrada.

 

- Definirajte kako ćete proizvesti/nabaviti i dostaviti svaku od nagrada i izračunajte koliko će vas to otprilike koštati.

 

Ovo biste trebali uraditi odmah nakon koraka broj 7: „Definirajte svoje nagrade i diferencijalne cijene“. Rad na ova dva koraka će biti nelinearan i više puta ćete se vraćati na njih.

 

9. Osmislite svoju priču:

 

Ljude koji će dati doprinos vašoj kampanji takođe će privući i vaša priča. Ovo je detaljnija verzija prvog koraka u okviru kojeg ste definirali svoju ideju. Pored toga šta nudite, koji problem se time rješava i kakvu dodatnu vrijednost to daje, ljudi takođe žele znati zašto to radite i zašto vam je do toga stalo. To će biti korisno kada budete komunicirali sa potencijalnim ulagačima putem stranice svoje kampanje. Ljudi vole priče.

 

Predlažemo da sastavite priču:

 

- U kojoj ćete navesti ideju, problem koji se njom rješava/dodatnu vrijednost koju donosi, i kako.

 

- Objasniti zašto baš vi želite i trebate to da uradite.        

 

- Kako će novac koji tražite biti iskorišten.              

 

- Šta nudite zauzvrat.       

 

- Priča treba biti kratka.         

 

-  Jednostavno i jasno napisana.

 

Nakon što uradite ono što je prethodno opisano, obavezno potražite mišljenje prijatelja i članova porodice i izmijenite priču na osnovu povratnih informacija koje ste od njih dobili. Uradite to prije nego što se počnete obraćati ljudima i pisati svoju stranicu za kampanju.

 

10. Kreirajte vizuelni identitet (logo, font, boje) i portfolio vizuelnih materijala:

 

Ljudi dobro reagiraju na slike i slikovne prikaze. Slike i slikovni prikazi će biti korisni na vašoj stranici kampanje, u emailovima te na društvenim mrežama. Isto tako, ako radite na razvijanju nečega većeg od same crowdfunding kampanje, ljudi će to prepoznati i povezati se sa vašim brendom.

 

Preporučujemo da izradite vizuelni materijal za:

 

- Objave na društvenim mrežama.

 

- Vizuelnu prezentaciju nagrada na vašoj stranici kampanje.

 

- Korištenje za potrebe email marketinga.

 

Važno: Pokušajte potražiti pomoć i podršku za ovo, ako vam je potrebna. Možda imate prijatelja koji je grafički dizajner.

 

11. Otvorite profile na društvenim mrežama

 

Društvene mreže su moćan alat. Vaša kampanja gotovo sigurno neće uspjeti ako ne koristite društvene mreže. To je jedan od najboljih načina za širenje informacija o vašoj predstojećoj kampanji kao i način da zainteresirate ljude da prate vaš projekat. To vam je potrebno za izgradnju zajednice koja će podržati vašu kampanju.

 

Predlažemo:

 

- Da razmotrite sve veće društvene mreže, s tim da je profil na Facebooku obavezan.              

 

12. Planirajte i napišite svoje objave na društvenim mrežama: