• 1492028090_facebook
  • 1492028117_Twitter
  • 1492028107_linkedin
  • 1492028111_Instagram

© 2017 by Počni, ba

This is the website of the Počni, ba: Crowdfunding u Bosni i Hercegovini initiative. It is a location where all information intended to be public can be published and promoted. Počni, ba is an Initiative driven by young staffers of the United Nations (UN) agencies in BiH who contribute with their time and energy on a voluntary basis. It is supported and financed by the UN agencies in BiH, but the views expressed herein are those of the Počni, ba and do NOT necessarily reflect the views of the UN or any other agency of the UN BiH.

As featured on:

September 2, 2017

Please reload

Recent Posts

Intervju sa Amplius Electronics

September 26, 2017

1/5
Please reload

Featured Posts

Objavite svoju knjigu uz pomoć crowdfundinga: uspješna priča iz Bosne i Hercegovine

November 17, 2017

 

 

Sljedeći intervju obavljen je sa Mladenom Đukićem iz kompanije Aeon Production. Aeon Production je produkcijska kuća specijalizovana za različite tehnike animacije, programiranja i novih medija. Sa njima razgovaramo o naporima da pomoću crowdfundinga prikupe sredstva za objavljivanje tri ilustrovane knjige za djecu, koje govore o avanturama Trbe i Dugog. Bili su ljubazni da sa nama podijele njihova iskustva sa crowdfundingom i da daju neke dobre savjete koji bi mogli koristiti drugima u nadi da će i oni uraditi to isto. Aeon Production nastoji da lokalnim autorima dâ priliku da ilustruju svaku novu epizodu u njihovim serijama tako da djeca svaki put dobiju novu verziju Trbe i Dugog. Prve tri knjige su ilustrovali Dejan Mijatović, Nataša Jovanić i Milica Čvokić. Autorica, Jelena Kojović Tepić, piše za decu skoro dvije decenije i objavila je deset knjiga, kao i stotine scenarija za TV serije za djecu.

 

Možete li nam nešto reći o dječijim knjigama koje ste realizovali putem crowdfundinga?

 

“Avanture Trbe i Dugog ” je malo uvrnut i smiješan serijal bajki za djecu. Izmislila ga je Jelena Kojović Tepić, kad joj je nestalo knjiga za čitanje svom sinu Griši, na jednom ljetovanju. Koristeći dobro poznate motive iz klasičnih bajki, ona ih je utkala u bajku kojom je Griši na zabavan način pokušala da kaže da stvari nikad nisu onakve kako izgledaju na prvi pogled i da otvorenog srca i bez predrasuda treba prilaziti svijetu.

 

Do sada su izašle 3 knjige, još dvije su u pripremi.

 

Napravili smo i igračke od papira, pripremamo mehanički teatar, a u budućnosti bismo voljeli da vidimo i animirani serijal sa našim junacima.

Više o serijalu saznajte ovdje.

 

 

Zašto ste izabrali da koristite crowdfunding i šta ste očekivali?

 

Jednostavno, niti jedan od izdavača nije htio ni da pokuša ući u projekat jer je "to nemoguće u Bosni i Hercegovini uraditi na klasični način". Objaviti ovako bogato ilustrovanu knjigu zahtjeva mnogo ulaganja i vremena, a naše tržište je premaleno da bi se neko upustio u taj rizik. Zato izdavači rijetko sarađuju sa domaćim autorima.

 

Mi smo jedno vrijeme bili odustali, a onda smo se sjetili crowdfundinga, jer smo i sami podržali dosta projekata na netu ranije.

 

Situacija je bila obećavajuća, preskočili bismo izdavače i distribuciju, i komunicirali direktno sa publikom. Ako bude dovoljno zainteresovanih, zamolili bismo ih da pokriju štampanje knjige. 

 

I tako je počelo.

 

Autorica, Jelena Kojović Tepić

 

 

Kakvu podršku/pomoć ste imali prilikom kreiranja Vaših kampanja za crowdfunding?

 

Istraživali smo puno na internetu, i imali smo pomoć prijatelja da snimimo video. Ostalo smo sami uradili. 

 

Koliko vremena i energije ste uložili u kampanje? Naročito, koje ste korake preduzeli da biste zainteresovali ljude za kampanju prije nego što ste je pokrenuli?

 

Oko pola godine smo se pripremali za prvu kampanju i čitali mnogo članaka na internetu. Pročitali smo i sva uputstva koja smo mogli naći, pogotovo na Kickstarter i IndieGoGo forumima.

 

Pokušali smo kontaktirati što više poznanika i zamoliti ih da prošire našu priču. Kasnije, kad se napravila baza zainteresovanih ljudi, bilo je mnogo lakše. 

 

Kampanja je bila kombinacija email-ova, pojavljivanja na TV i u novinama, kao i kamapanje na Facebook-u.

 

 

Šta ste naučili kroz ovaj proces? Da li ste uradili nešto drugačije u svojoj drugoj kampanji? Da li biste uradili nešto drugačije ako biste kreirali i četvrtu kampanju?

 

Većinom smo učili na tuđim greškama, prije nego što smo počeli sa našim kampanjama... 

 

No napravili smo i nekoliko konkretnih grešaka. Na primjer, nadali smo se da će i stranci biti zainteresovani za našu knjigu, pa smo dio kampanje bezuspješno usmjerili na druga tržišta na prvoj epizodi. Srećom, brzo smo shvatili da ne ide, pa se nismo mnogo potrošili na tu stranu. 

 

Jedino šta bismo možda promijenili je da bismo od početka išli na IndieGoGo, ne Kickstarter... no to je opet povezano sa ovom prvom greškom. 

 

Koje ste beneficije imali osim novca koji ste zaradili putem crowdfundinga?

 

Novac je najmanje bitan. I nismo ga zaradili :) Sredstva koja smo prikupili su bila dovoljna samo da odštampamo knjige. I dalje smo uložili mnogo u izradu, ilustrovanje, kampanje i slično...

 

Mnogo je bitnija činjenica da smo u mogućnosti direktno da pričamo sa ljudima koji kupuju naše knjige, čujemo njihove utiske i da smo dobili dodatni publicitet koji možda ne bismo imali da smo išli klasičnim kanalima komunikacije. 

 

Crowdfunding nisu zarada i donacije, nego mogućnost dolaska direktno do publike i korisnika, da im ponudite da unaprijed kupe vaš proizvod. Zauzvrat, publika dobija direktnu komunikaciju sa vama, do vašeg proizvoda stiže prije drugih, sa dodatnim vrijednostima, i povoljnije. Svi srećni i zadovoljni.

 

 

Koliko je funkcija Indiegogo 'In Demand' koju koristite efikasna za Vas?

 

Nama nije toliko korisna, obzirom da ljudi u glavnom kupuju knjige u knjižarama i ponekad na našem online šopu. No, bilo je nekoliko porudžbina i nakon završene kampanje, tako da smo je ostavili uključenu kao opciju.

 

No, ovo je samo u našem slučaju, obzirom da je većina čitalaca u regionu. InDemand vjerovatno ima svoje prednosti za neke druge kampanje.

 

Koji savjet biste dali nekome ko želi da pokrene kampanju u Bosni i Hercegovini?

 

Uradite sve korake iz priprema na vrijeme, počnite 6 mjeseci unaprijed, i pokušajte što više spremiti prije samog početka kampanje, uključujući i objave koje ćete raditi tokom kampanja. 

 

Crowdunding toplo preporučujemo svima, no istovremeno objašnjavamo i da ga ne shvate olako, nego da realno postave ciljeve i ulože puno vremena u pripreme, kao i u istraživanje sličnih projekata.

 

Najbitnije, pokušajte da obezbijedite nešto podrške prije početka kampanje, tj. ljude koji će odmah da se priključe kampanji prvi dan. Korist ovog je višestruka, i psihološka i operativna.

 

Dalje, morate ljude podsjećati da postojite, bez obzira što imate dobru priču i proizvod. Jednostavno živimo u vremenu kada smo zatrpani informacijama, tako da se lako zaborvi da zaboravimo i ono što nam je bitno i što nas interesuje, zato što smo prezasićeni informacijama.

 

Naravno, njegujte svoje odnose sa publikom i tretirajte ih sa poštovanjem.

Sa srećom!

 

Web stranica: http://trba-dugi.com/nasa-prica

 

Kickstarter:

(i) https://www.kickstarter.com/projects/258157726/the-adventures-of-tubby-and-stretch-childrens-pict
 

Indiegogo:

(i) https://www.indiegogo.com/projects/avanture-trbe-i-dugog-ilustrovana-bajka-druga-friendship/x/9024720#/

(ii) https://igg.me/at/trba-dugi3

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us