• 1492028090_facebook
  • 1492028117_Twitter
  • 1492028107_linkedin
  • 1492028111_Instagram

© 2017 by Počni, ba

This is the website of the Počni, ba: Crowdfunding u Bosni i Hercegovini initiative. It is a location where all information intended to be public can be published and promoted. Počni, ba is an Initiative driven by young staffers of the United Nations (UN) agencies in BiH who contribute with their time and energy on a voluntary basis. It is supported and financed by the UN agencies in BiH, but the views expressed herein are those of the Počni, ba and do NOT necessarily reflect the views of the UN or any other agency of the UN BiH.

As featured on:

September 2, 2017

Please reload

Recent Posts

Intervju sa Amplius Electronics

September 26, 2017

1/5
Please reload

Featured Posts

Izgradite svoju zajednicu još prije pokretanja projekta.

August 30, 2017

 

Prije pokretanja kampanje morate razviti mrežu ljudi koji će vas podržati. Nemojte to raditi na brzinu.

 

Razvijanje ove mreže prije pokretanja kampanje jedan je od najvažnijih elemenata svake kampanje. Uprkos tome, veliki broj ljudi to previdi. Možete imati sjajnu ideju i sjajnu stranicu kampanje i sadržaj, ali ako ljudi ne znaju za to, kampanja ima vrlo, vrlo male šanse za uspjeh.

 

Pored svega navedenog, morate imati mrežu ljudi koji su voljni da daju svoj doprinos odmah nakon pokretanja kampanje. Kampanje koje prikupe 30% ciljanih sredstava u prvih nekoliko dana imaju puno više izgleda za uspjeh. Taj početni podsticaj od mreže koju ste razvili prije pokretanja kampanje će zapravo zakotrljati proces i zainteresirati druge ljude izvan vaše mreže da investiraju u vašu ideju.  

 

¤ Dakle, potrebno je razviti mrežu podrške prije početka kampanje. Kolika bi ta mreža trebala biti?

 

To zavisi od većeg broja faktora, a potrebno je napraviti i neke procjene. Ciljni iznos vaše kampanje, troškovi nagrada koje ćete nuditi i očekivani prosječni doprinosi finansijera su vjerovatno najvažnije stavke.                                       

 

Slijedi jedna vježba.

 

Radi jednostavnosti, zamislimo da vam je  za projekat potrebno 1.000 $. Koristeći onu prethodno pomenutu magičnu cifru od 30% procijenili smo da u prvih nekoliko dana kampanje moramo prikupiti 300 $. Zamislimo da će vaš projekat biti finansiranje objavljivanja knjige i da ćete ponuditi samo dvije nagrade: elektronsku verziju knjige za 3 $ i elektronsku verziju knjige sa ličnom posvetom za 10 $. Minimalni broj potrebnih finansijera, pod uslovom da svi izaberu verziju od 10 $, je 30 (300/10 = 30). Maksimalni broj potrebnih finansijera je 100 (300/3 = 100)*. Najvjerovatnije će se taj broj kretati negdje u rasponu od 30-100. To je prva procjena/procjena rizika koju morate napraviti. Ako pretpostavimo da će 15 ljudi naručiti verziju od 10 $, a 50 ljudi verziju od 3 $, ciljani iznos od 1.000 $ bismo ostvarili uz pomoć 60 finansijera sa prosječnim ulogom od 5 $**. 

 

Zatim morate procijeniti procenat ljudi u vašoj mreži koji će zaista dati svoj doprinos. IndieGogo preporučuje da to bude 5%. Realnost ovog procenta zavisiće od kvaliteta kontakt liste koju ste napravili. Koristeći navedeni procenati i procijenjeni potrebni broj finansijera možete izračunati brojnost potrebne mreže podrške. U našem primjeru trebalo bi nam 1.200 ljudi. Ako želite umanjiti rizik, možete izračunati nešto veći broj koristeći gornju granicu od 100 finansijera koju smo prethodno izračunali: u tom slučaju treba vam mreža od 2.000 ljudi.

 

Da bi vam ovaj postupak pojednostavili i vjerovatno olakšali, Počni, ba! tim je izradio kalkulator koji možete koristiti. Pristupite kalkulatoru ovdje i kopirajte ga u svoju Google tabelu gdje ga možete uređivati i koristiti.

 

 

¤ Dakle, procijenili smo veličinu mreže. Kako je možemo izgraditi?

 

Počnite od svoje mreže i mreže članova vašeg tima.

 

Preliminarni koraci

 

Morate jasno i efektivno objasniti svoju ideju. To se često naziva elevator pitch (kratka prezentacija). Ljudi imaju kratku pažnju. Sjedite i napišite deset kratkih i različitih načina prezentacije vaše ideje. Na osnovu toga, sastavite konačnu verziju opisa ideje u kojoj ćete ukratko dati ljudima informacije koje su im potrebne.

 

Zatim

 

Morate kontaktirati i pripremiti što veći broj ljudi iz svoje mreže i mreže članova vašeg tima. To se odnosi i na lične i na profesionalne mreže: što više ljudi kontaktirate to bolje. Predlažemo da to uradite barem mjesec dana prije pokretanja kampanje.

 

Kada je u pitanju značaj vlastite mreže, jedno istraživanje provedeno na osnovu prosječne crowdfunding kampanje u kategoriji filma pokazalo je da voditelj kampanje koji ima 10 prijatelja na Facebooku ima 9% šansi za uspjeh, onaj sa 100 prijatelja ima 20% šansi za uspjeh, dok onaj sa 1.000 prijatelja ima 40% šansi za uspjeh (Mollick, 2014). Imajući to u vidu, izdvojite malo vremena da pregledate rubriku „Ljudi koje možda znate“ na Facebooku i dodajte one koje poznajete. Uradite isto na LinkedInu, Twitteru i Instagramu. Nemojte se ustručavati.

 

Kada ih prvi put kontaktirate, objasnite im o kakvom se projektu radi, kada ćete ga pokrenuti i kako oni mogu dati svoj doprinos (finansijski ili jednostavno oglašavajući ga u svojoj mreži). Vaša poruka upućena njima treba biti ljubazna, kratka i jednostavna. Stavite im do znanja da je bilo koji iznos dobrodošao. Ako smatrate da veći broj ljudi kojima se obraćate nije upoznat sa konceptom crowdfundinga, objasnite im ukratko čemu se radi ili pošaljite link našeg članka u kojem je to objašnjeno. Pošaljite im email ponovo 3-7 dana prije pokretanja kampanje uz podsjetnik, kao i na sam dan pokretanja kampnje sa linkom aktivne stranice kampanje. Nemojte slati spam, a ako vam odgovore kako ne žele dalje primati poruke, skinite ih sa svoje liste.

 

Odvojite vrijeme i da kontaktirate ljude iz vaše lične mreže koji možda ne koriste internet (vaš djed, susjed, itd). To je malo zahtjevnije od slanja emaila, ali neki od tih ljudi bi vam mogli biti najveća podrška.

 

¤  To je puno ljudi. Kako ih sve efikasno kontaktirati?      

 

Jedan od najboljih načina je, naravno, putem emaila. Možete eksportovati svoje email kontakte sa različith mjesta i napraviti jednu tabelu, potom možete koristiti e-aplikaciju kao što je MailChimp za slanje mailova većem broju ljudi. Vodite računa da prije slanja grupnog emaila iz tabele uklonite duple kontakte – neki od ljudi koje poznajete na Facebooku će takođe biti na LinkedInu! Ako ne uklonite duple kontakte, precijenićete veličinu mreže, a vrlo vjerovatno i poslati isti mejl istim ljudima više puta. Iz sljedećih članaka možete saznati kako da eksportujete sve svoje email kontakte sa LinkedIna, Gmaila i Facebooka:

 

(i) Export emails from Facebook

(ii) Export Gmail contacts

(iii) Export contacts from LinkedIn  

 

 

 ¤  Nakon toga, morate kontaktirati ljude izvan vlastite mreže.

 

Ako je ciljni iznos vaše kampanje visok ili je vaša mreža mala, vjerovatno ćete morati kontaktirati i druge ljude kako biste ostvarili uspjeh. Postoji nekoliko koraka koje morate preduzeti da biste se pripremili za to.

 

 Preliminarni koraci

 

Ukoliko već niste, morate biti aktivni na društvenim mrežama. Otvorite profil na Instagramu za vaš projekat, Facebook stranicu, profil na Twitteru i napravite odredišnu stranicu pomoću aplikacije kao što je www.unbounce.com. Odredišna stranica je jednostavna web stranica koja se sastoji od jedne strane i ima samo jednu svrhu – u ovom slučaju to bi bilo kratko predstavljanje ideje i prikupljanje email adresa zainteresiranih ljudi.                                         

 

Zatim

 

Nakon što ste uradili sve prethodno navedeno, budite aktivni. Pronađite korisnike sa sličnim interesovanjima i komunicirajte s njima. Pratite ih na društvenim mrežama. Postavljajte objave koje se odnose na vašu ideju. Privucite ljude da vas prate. Pridružite se relevantim grupama na Facebooku. Pronađite te grupe jednostavnim pretraživanjem pomoću ključnih riječi na Facebookovom pretraživaču. Na Twitteru biste trebali identificirati influensere u području u koje spada vaša kampanja. Za te potrebe možete koristiti www.Audiense.com.

 

 Nakon toga postavite objavu koja se konkretno odnosi na vašu predstojeću kampanju sa linkom odredišne stranice. Ljudi koji su zainteresirani će slijediti link i tako ćete dobiti njihove email adrese. Znate šta trebate raditi sa tim adresama. Zamolite ljude iz svoje mreže da proslijede link na svojim društvenim mrežama.       

                           

Ako imate sredstava, Facebook nudi odličan i relativno jeftin alat za oglašavanje pomoću kojeg možete prilično efikasno doprijeti do ciljane publike. Koristite oglašavanje na Facebooku kako biste privukli ljude da posjete vašu odredišnu stranicu i na taj način povećali broj kontakata na email listi.

 

 Na kraju.         

 

 Kada prikupite ciljani broj email adresa, ako je sve drugo spremo, razmislite o pokretanju kampanje.    

 

 

          

* U ovoj fazi možete razmisliti i o drugim pitanjima: u zavisnosti od fleksibilnosti cijena, možete razmisliti o promjeni cijena nagrada. Na primjer, ako cijenu verzije od 3 $ povećate na 5 $, u tom slučaju bi se maksimalni broj finansijera smanjio na 60).

 

 ** Ta procjena bi mogla biti i tačnija, ako već znate da se neko iz vaše mreže podrške prije pokretanja kampanje već odlučio za neku nagradu. Na primer, možda već znate pet članova vaše familije koji će kupiti štampano izdanje.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Instagram