• 1492028090_facebook
  • 1492028117_Twitter
  • 1492028107_linkedin
  • 1492028111_Instagram

© 2017 by Počni, ba

This is the website of the Počni, ba: Crowdfunding u Bosni i Hercegovini initiative. It is a location where all information intended to be public can be published and promoted. Počni, ba is an Initiative driven by young staffers of the United Nations (UN) agencies in BiH who contribute with their time and energy on a voluntary basis. It is supported and financed by the UN agencies in BiH, but the views expressed herein are those of the Počni, ba and do NOT necessarily reflect the views of the UN or any other agency of the UN BiH.

As featured on:

September 2, 2017

Please reload

Recent Posts

Intervju sa Amplius Electronics

September 26, 2017

1/5
Please reload

Featured Posts

Intervju sa Predragom Borojevićem.

August 30, 2017

 

Predrag Borojević je izvršni direktor Udruženja Most i Funky Guerrille, jedno je neprofitno udruženje, a drugo društveno preduzeće, oboje sa sjedištem u Bosni i Hercegovini. Društveno preduzeće je u potpunom vlasništvu udruženja.

 

Predrag i Funky Guerrilla su 2016. godine pokrenuli jednu crowdfunding kampanju iz Gradiške. Njihova zamisao je bila da pomognu razvoj društvenog preduzeća te tako stvore nova radna mjesta za mlade - koja su veliki problem u Bosni i Hercegovini. Pristao je na intervju sa Crowdfunding inicijativom u Bosni i Hercegovini kako bi sa drugima podijelo iskustva o onom što su dobro uradili i, još važnije, o onom što nisu dobro uradili.

 

Sadržaj intervjua prenosimo ovdje. 

 

 

¤ Recite nam nešto o Udruženju Most i odjevnim predmetima Funky Guerrille?

 

Udruženje Most je lokalna NVO u opštini Gradiška, koja se nalazi na sjeveru Bosne, a osnovala ju je 2009. godine grupa prijatelja koji su željeli da se bave pitanjima koja se tiču prvenstveno mladih, kao su mobilnost, neformalno obrazovanje i volonterstvo. Počeli smo kao mala lokalna NVO i vremenom smo se razvijali. Razvijali smo svoje aktivnosti, proširili ciljne grupe i realizirali ozbiljnije projekte. Tokom godina razvili smo viziju i misiju koja je uglavnom fokusirana na održivi razvoj. Tako smo razvili tri programa rada: djeca i mladi, zaštita životne sredine i program preduzetništva. U 2014. godini, ili tačnije 2013, odlučili smo da se posebno fokusiramo na društveno preduzetništvo. Razlog je bio dvojak. Željeli smo da se bavimo problemom nezaposlenosti mladih sa našim postojećim kapacitetima, a takođe smo željeli osigurati dodatna sredstva za rad naše NVO kroz aktivnosti preduzetništva - tako smo odlučili da osnujemo društveno preduzeće. U 2014. smo registrirali društveno preduzeće koje je u 100 % vlasništvu Udruženja Most i počeli da proizvodimo odjevne predmete. Kada smo pokrenuli preduzeće rekli smo „dobro, želimo vlasiti brend“ pošto nema puno lokalnih brendova u Bosni i Hercegovini, naročito kada je riječ o odjevnim predmetima, i takođe želimo pružati usluge šivenja drugim preduzećima. U septembru 2014. godine lansirali smo brend Funky Guerrilla koji još uvijek postoji. Dakle zamisao koja stoji iza Funky Guerrille je zapošljavanje, prvenstveno mladih, te da se na neki način ovaj pristup iskoristi da se vidi da li društveno preduzetništvo zaista može služiti kao način finansiranja same NVO.

 

 

 

 

 

 

¤ Zašto ste se odlučili za crowdfunding kampanju kao način prikupljanja kapitala?

 

To pitanje se ne bi trebalo odnositi samo na kapital. Radili smo na vidljivosti Funky Guerrille od samog njenog početka. Tako da smo 2016. imali dosta narudžbi, uključujući i one iz inostranstva, pa smo željeli pokušati nešto novo kako bi smo poboljšali vidljivost brenda kako u zemlji tako i u inostranstvu, a također smo se željeli uvjeriti da li crowdfunding može funkcionirati. Nismo imali nikakvog iskustva sa crowdfundingom osim članaka koje smo pročitali i priča koje smo čuli, pa nam je istraživanje te opcije ostvarivanja prihoda, na neki način, bilo vrlo uzbudljivo i željeli smo pokušati i vidjeti da li to stvarno funkcionira, proći kroz čitav taj proces i vidjeti kako to izgleda. Takođe smo imali dosta prijatelja u inostranstvu koji nisu mogli naručiti proizvode ili izvršiti plaćanje, pa smo odlučili da pokrenemo kampanju čisto da vidimo da li bi oni bili zainteresirani da podrže slične inicijative i da onda, potencijalno, prikupljeni kapital uložimo u samo preduzeće. Takođe smo u to vrijeme imali jedan međunarodni tim koji je raspolagao različitim vještinama, pa smo smatrali da je najbolji način da te vještine iskoristimo da probamo nešto novo i vidimo kako funkcionira ta opcija.

 

 

 

 

¤ Da li ste pokušali prikupiti sredstva na druge načine prije nego što ste se odlučili za crowdfunding? Ako niste, zbog čega?  

 

Pokušali smo prikupiti sredstva na različite načine prije nego što smo se odlučili za crowdfunding. Mi smo zapravo osnovali preduzeće uz pomoć Projekta zapošljavanja mladih kojeg finansira Švicarska agencija za razvoj i saradnju u Bosni i Hercegovini. Oni su nam dali početni grant za osnivanje preduzeća. Nakon toga smo se morali osloniti na vlastite snage. Dakle, u suštini, odmah po osnivanju preduzeća morali smo izaći na tržište tog istog dana i poslovati u skladu sa tržišnim principima da bismo opstali. Razmatrali smo različite opcije za prikupljanje kapitala: kredite, ulaganja, mezaninska ulaganja, poslovne anđele, itd, itd. Međutim, nismo bili spremni za to. Kada počinjete nešto novo, kao što smo to mi radili, novo u smislu razvijanja procesa proizvodnje, uspostavljanja kontakata sa dobavljačima i potencijalnim kupcima, brendiranje proizvoda, promoviranje preduzeća, promoviranje koncepta društvenog preduzetništva, itd, to su sve zahtjevni poslovi. Trebalo nam je dosta vremena da prođemo kroz te rane faze razvoja da bi smo zapravo stvorili čvrstu osnovu za ono što smo željeli raditi i pravac u kojem smo se željeli kretati, način na koji smo željeli razvijati naše preduzeće, pozicionirati se na tržištu, itd, itd. Tako smo počeli istraživati načine prikupljanja sredstava. Čak smo učestvovali i u nekim investment ready programima, prvenstveno u Impact Hubu u Beču. Onda, u određenom trenutku, shvatite da niste spremni za ulaganja na samom početku. Da morate napraviti dobar poslovni plan, poznavati tržište, pronaći svoje mjesto na tržištu, pa onda dobiti sredstva za pokretanje i razvoj poslovanja. Pokretanje poslovanja bez dobrog plana može biti zamka jer će se sredstva ili kapital brzo istopiti ako ne ostvarite potrebne rezultate i cijela zamisao može propasti. Iz tog razloga nam se crowdfunding učinio kao dobra ideja: to je bilo nešto na čemu smo mogli raditi, na osnovu čega bismo mogli prikupiti dosta sredstava koje bi smo potencijalno mogli uložiti u razvoj, pa nam se učinilo logičnim da pokušamo. Prikupljanje sredstava u Bosni i Hercegovini, naročito kada ste mladi, a pogotovu ako ste društveno preduzeće, je vrlo upitno. Iz tog razloga ljudi ovdje uglavnom posežu za kreditima i to je manje više jedini kanal investiranja koji koriste. Vrlo je malo primjera da strani ulagač dođe i pomogne vam u ostvarivanju zamisli, tako da se u suštini nismo imali kome obratiti. Privlačenje investitora takođe podrazumijeva dosta administrativnih procedura i takođe znači da dio svog preduzeća dajete nekome. To su sve stvari za koje vam je potrebna pomoć: treba vam savjet, mentor koji će vas voditi kroz taj proces. Mi to nismo imali. Za crowdfunding vam to nije potrebno; nema birokratije, mnogo je lakše za pokretanje, na neki način ste nezavisni u tom procesu, birate način na koji ćete prenijeti svoju poruku i jasno navodite za šta ćete iskoristiti sredstva koja prikupite.

 

 

 

 

¤ Kakvu ste pomoć imali od ljudi koji su već imali neka iskustva u smislu izbora crowdfunding platforme i pripreme kampanje?                   

 

Nismo imali neku pomoć u pogledu izbora crowdfunding platforme i načina pripreme kampanje, pa smo u suštini istraživali na internetu da vidimo kako to ljudi u inostranstvu rade i koji je najbolji pristup. Takođe smo kontaktirali određene ljudi, ali tek nakon pokretanja kampnje, što je bila greška. Znači, nismo imali nikakvog prethodnog iskustva u tome. Nismo prošli nikakvu obuku na temu crowdfundinga, pa smo uglavnom koristili online resurse da steknemo bar neku predstavu kako to funkcionira, šta trebamo raditi, kako se pripremiti, koji su koraci važni, a koji manje bitni. Odlučili smo se za Indiegogo jer je ta platforma donekle više društveno orjentirana od Kickstartera. Željeli smo koristiti dobru međunarodnu platformu pošto to daje jednu dozu ozbiljnosti cijeloj kampanji i ljudi imaju više povjerenja u poznate brendove. Indiegogo i Kickstarter su neka vrsta super brendova u crowdfunding branši. Odlučili smo se, dakle, za Indiegogo prvenstveno zato što je ona, kao što sam već rekao, više društveno orjentirana od Kickstartera, barem je to bio neki naš subjektivni utisak, i krenuli smo sa pripremom kampanje.

 

 

 

 

¤ Koliko vremena i energije ste uložili u cijelu kampanju?

 

Uložili smo dosta energije u cijeli taj proces. Trebalo nam je oko tri mjeseca da pripremimo kampanju, prvenstveno zato što smo mi imali i predkampanju. Željeli smo privući interesovanje ljudi koji su bili naša ciljna publika, pa smo odlučili provesti predkampanju koja je zapravo bila jedan strip kroz koji smo objasnili šta radimo i šta je zapravo Funky Guerrilla. Odlučili smo se za strip kako bismo našoj publici ponudili zanimljiv sadržaj koji smo objavljivali svakodnevno sedam dana prije početka kampanje. Eksperimentirali smo sa tim stripom pokušavajući da pronađemo pravi pristup. Na kraju smo ga nazvali „Predmet Guerrilla“; dva detektiva istražuju šta je Funky Guerrilla i naš rad sa djecom i mladim ljudima. Željeli smo održavati interes ljudi svakodnevno, pa smo dijelove stripa objavljivali tri puta dnevno kako bi se priča razvijala tokom sedam dana, a rješenje predmeta Guerrilla je dato u videu. Video je zapravo bio glavni element naše kampanje na Indiegogo. Napravljen je u saradnji sa profesionalnim timom iz jedne marketinške firme iz Banja Luke koji su nam zapravo ustupili svoje usluge besplatno kao vid podrške našoj ideji. Oni su naši prijatelji i već smo prije toga sarađivali tako da su oni znali za Funky Guerrillu i šta ona predstavlja. Zajedno smo napravili video koji je po našem mišljenju bio vrlo dobar. Smatrali smo da video ne bi trebao biti duži od 3 - 5 minuta kako bismo zadržali pažnju ljudi koji će ga gledati i trudili smo se da on istovremeno bude i emotivan i informativan tako da ljudima bude jasan taj koncept povezanosti NVO i društvenog preduzeća. Dakle, taj video je bio manje više centralna tačka kampanje i glavni promotivni alat, ali smo takođe dosta vremena posvetili i osmišljavanju priče, razmišljanju o nagradama, načinu na koji ćemo objasniti čitav proces, itd, itd. Tako da je to, kao što sam već rekao, bio vrlo zahtjevan proces. Tri mjeseca napornog rada i započinjanja nečega za šta uvidite da to možda i nije najbolji pristup, pa vraćanja na početak.

 

 

 

 

¤ Kako ste uključili vlastite društvene mreže prije i tokom same kampanje?

 

Znali smo da će za vođenje uspješne kampanje biti ključno uključivanje manje više cijele naše mreže kontakata koju smo razvijali tokom godina. Tako smo prije pokretanja kampanje na neki način definirali naše kontakte s obzirom da od 2009. godine radimo kao NVO, a od 2014. kao preduzeće. Tokom godina smo razvili prilično veliku mrežu partnera, prijatelja, ljudi koji nas podržavaju, pratilaca, međunarodnih partnera, ljudi koji rade sa nama, itd, itd. Željeli smo da napravimo neku vrstu pregleda kontakt podataka svih ljudi sa kojima radimo odnosno jednu bazu tih podataka kako bismo mogli direktno komunicirati sa svima. Takođe smo željeli iskoristiti društvene mreže za promoviranje poruke kako bismo privukli interesovanje što šire publike. Znali smo da ako, na prijmer, uspijemo da video ili poruka o kampanji budu imali dosta pregleda na internetu, da ćemo uspjeti. Druga stvar o kojoj smo razmišljali bili su influenseri. Nismo se baš dobro pripremili za influensere, što nam se na neki način osvetilo, ali jesmo razmišljali ko bi bili najbolji ljudi koji imaju pratioce koji bi bili voljni da se uključe u jednu crowdfunding kampanju i pokušali smo zajednički da to nekako osmislimo, ali nismo to uradili kako treba. Takođe, tek nakon što smo pokrenuli kampanju počeli smo razmišljati o drugim ljudima koji bi mogli biti zainteresirani, proširivati mrežu, kontaktirati ljude, itd, itd. Kasnije smo shvatili da smo pogriješili. Naša najveća greška bila je to što nismo uključili veći broj ljudi prije pokretanja kampanje, to je, po meni, ključno. Jedna od lekcija koju smo naučili jeste da treba uključiti što više ljudi prije samog pokretanja kampanje. Nazovite ih. Pošaljite im email. Objasnite šta radite i na neki način ih pripremite za pokretanje kampanje. Ako je neko zainteresiran da vas podrži, da donira novac, da dobije nagrade, oni će to uraditi u prvih dva ili tri dana kampanje tako na taj način dobijate taj početni podsticaj. Prikupićete možda više od 20% ciljanih sredstava u prvih nekoliko dana kampanje, što je ključno za ostvarivanje cilja.

 

 

 

 

¤ Vi niste ostvarili cilj. U čemu je bio problem, šta ste naučili iz tog procesa i šta biste sada uradili drugačije?

 

Nismo uspjeli prikupiti ciljani iznos koji je bio 21.000 $. Kao što sam prethodno rekao, jedan od razloga za to je taj što nismo ostvarili dovoljnu popularnost na internetu. Nismo privukli željenu pažnju zbog toga što se nismo obratili našim partnerima i prijateljima i saradnicima na pravi način i u pravo vrijeme. Trebali smo to učiniti mnogo ranije. Možda nismo razvili priču na najbolji mogući način. Uključili smo puno više informacija nego što je trebalo. Mislim da smo grafički dio odradili dobro, što je takođe vrlo bitan korak u čitavom procesu - napraviti dobre slikovne materijale koji će se svidjeti ljudima koji više vole vizuelnu komunikaciju i iz kojih će se upoznati sa kampanjom, Funky Guerrillom, kao i nagradama koje nudimo. I kada se sve to iskombinira ispunili smo 10% cilja. Prikupili smo 2.100 $, što nije loše, ali nije ono što smo očekivali. Očekivali smo, pa, naravno, cilj je bio da uspijemo i prikupimo novac koji smo rekli da želimo prikupiti, ali smo takođe mislili da ćemo možda u najgorem slučaju prikupiti 30 - 50%. Nismo očekivali samo 10%. Naučili smo dosta toga i sada bismo radili puno drugačije, ali postoji još jedan argument koji smatramo da je bitan: naš projekat je takođe bio društveno orjentiran, a nije se radilo o nekoj tehnološkoj inovaciji ili novom proizvodu koji niko drugi nema. Nudili smo nešto što je bilo već viđeno. Na neki način smo nudili društvenu inovaciju: da biste koristili crowdfunding za to morate mnogo bolje definirati ciljnu grupu, ciljati ljude koji se mogu poistovijetiti sa društvenim ciljevima. Možda bi čak trebali izraditi neki poseban jedinstveni proizvod samo za tu priliku. Znači nešto što nije prisutno na tržištu. Morali smo imati taj inovativni jedinstveni proizvod - to je nešto na šta nismo mislili. Smatram da je to nešto što nas je na neki način spriječilo da ostvarimo cilj. Drugi razlog je, kao što sam već rekao, to što nismo kontaktirali ljude prije početka kampanje, pošto smo dobili dosta povratnih informacija nakon same kamanje gdje su nam ljudi rekli: „pa, 15 dana nakon početka kampanje imali ste 6%, pa smo mislili da nećete uspjeti, kampanja nikad neće ostvariti svoj cilj, mislili smo donirati, ali smo se na kraju predomislili“. Prvenstveno zato što su ljudi mislili: „Neće uspjeti“. Zato je bitan taj početni podsticaj jer ako prikupite 20 ili 30 % svog ciljnog iznosa u prvih nekoliko dana ljudi će reći: „Vidi, dobro im ide, ova kampanja će ostvariti svoj cilj, pomozimo im“, i počeće donirati. Dakle, što više novca prikupite privući ćete više ljudi jer će ljudi donirati ako vide da je vaš cilj ostvariv. Ako tokom kampanje uvide da cilj možda neće biti ostvaren reći će: „Ovo je odlično, ovo je super priča, ali neće uspjeti, žao mi je, neću učestvovati“. To je po meni, dakle, druga najvažnija stvar, dobiti podršku većeg broja ljudi prije samog početka kampanje. Treći razlog zašto po našem mišljenju nismo ostvarili cilj se uglavnom odnosi na medije i influensere. Trebali smo takođe pronaći dobre influensere, postoji široka mreža ljudi koji imaju mrežu pratilaca koji učestvuju u crowdfundingu i koji mogu mobilisati svoje resurse, ako im se vaša ideja svidi, da vam pomognu u samoj kampanji. Mi to nismo znali prije pokretanja kampanje. Nakon pokretanja kampanje dosta ljudi nam je reklo: „Ovo je dobro, ali možda ste pogriješili ovdje ili ondje, trebali ste nas kontaktirati prije kampanje, mogli smo vam pomoći, ponuditi usluge i dati vam opšte informacije o tome gdje i kako mobilisati ljude koji su voljni učestvovati u crowdfunding kampanji“, pošto ima dosta ljudi koji redovno učestvuju u crorwdfundingu (u smislu podržavanja projekata) zato što žele prvi dobiti neki unikatni proizvod, žele se dobro osjećati zato što su podržali neke ideje, itd, itd. Mi, dakle, nismo identificirali te influensere i iskoristili medije da aktiviramo te crowdfundere.

 

 

 

 

¤ Odlučili ste se za fleksibilno finansiranje? Da li je to bila svjesna odluka?  

 

U vrijeme pripreme kampanje imali smo dvije mogućnosti: fiksno ili fleksibilno finansiranje. Odlučili smo se za fleksibilno finansiranje. Zašto? Zato što je proizvodnja već bila pokrenuta tako da, koliko god sredstava da prikupimo, mogli smo ih iskoristiti, a to je bio i način da predstavimo proizvode Funky Guerrille u svijetu. Pa smo se, iz tog razloga, odlučili za fleksibilno finansiranje. Dosta ljudi bi reklo: „Pa naravno, fleksibilno finansiranje je bolje od fiksnog, zašto bi iko koristio fiksno finansiranje?“. Zato što, ako vam je potrebno početno ulaganje da započnete nešto, na primjer minimalno početno ulaganje, bolje je koristiti fiksno finansiranje. Na primer, da smo mi tada tek pokretali Funky Guerrillu i da su nam trebale šivaće mašine, materijali i tako dalje, mi bismo smo se vjerovatno odlučili za fiksno finansiranje. Napravili bismo budžet, vidjeli šta nam je glavni cilj, glavni primarno finansijski cilj, i išli bismo na fiksno finansiranje i to bi bilo da ili ne, uspjeh ili neuspjeh. Ali sa fleksibilnim finansiranjem, ako već poslujete i već imate razvijen proizvod, u tom slučaju mislim da je bolje koristiti fleksibilno finansiranje pošto je bolje zaraditi bilo koliko nego ništa. Nagrade, ili bolje rečeno ciljeve, smo definirali tako kako jesmo zato što želimo otvarati nova radna mjesta - to je bio cilj koji je stajao iza svega. Željeli smo prikupiti kapital koji bismo uložili u dodatne proizvodne kapacitete i marketing i pokriti Bosnu i Hercegovinu, odnosno ući u što više maloprodajnih objekata u zemlji, a to nije lako izvodljivo. Sa 7.000 $ smo rekli: „U redu, osiguraćemo infrastrukturu za jednog uposlenika i angažirati nekoga ko će raditi na promociji Funky Guerrille i na neki način vršiti prodaju u zemlji i mislili samo da ćemo se sa novcem koji prikupimo moći proširiti u zemlji. Nažalost, prikupili smo samo 2.000 $ i to je otprilike bilo dovoljno da se pokriju troškovi same kampanje i nagrada koje smo pripremili.  

 

 

 

 

¤ Vaša kampanja govori o otvaranju radnih mjesta. Recite nam kako je mladim ljudima koji traže posao u Gradišci?

 

Kampanja govori o otvaranju radnih mjesta, ali ona je i više od toga. Kampanja takođe promovira opšti koncept koji razvijamo kroz Funky Guerrillu i Udruženje Most i uopšteno cijeli taj ekosistem koji razvijamo. Veza između NVO i društvenog preduzeća i kako koristiti društveno preduzeće za otvaranje radnih mjesta s jedne i osiguravanje sredstava za neprofitne aktivnosti koje realiziramo s druge strane. Mladim ljudima koji traže posao u Gradišci je vr